ΓΟΥΝΙΤΣΑ-ΑΜΥΓΔΑΛΕΑ-ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΚΑΙ ΡΩΜΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ

 ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΡΩΜΑΪΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ

α. Πέντε επιγραφές

 

 

1) Επιγραφή, Ελληνιστικών ή Ρωμαϊκών χρόνων (3ος - 2ος αι. π.Χ.), η οποία βρέθηκε εντοιχισμένη στον ναό του Αγίου Αθανασίου και περιλαμβάνεται στην έκδοση του Otto Kern (INSCRIPTIONES GRAECAE, IX2, 484). Το κείμενο είναι ένα αφιέρωμα: «Η Καλή αφιερώνει στον πατέρα της Διονύσιον και η Μεσταρώ και ο Τιμόθεος στον ευεργέτη τους».

 

Το κείμενο της επιγραφής σε σύγχρονη γραφή

 Μεγέθυνση εικόνας, με κλίκ

 

Μεγέθυνση εικόνας, με κλίκ

 2) Μαρμάρινη επιτύμβια στήλη, ελληνιστικής ή ρωμαϊκής εποχής (3ος-2ος αι. π.Χ), με παράσταση ιππέα, η οποία ήταν εντοιχισμένη στον περίβολο του Αγίου Νικολάου. Σήμερα δεν βρίσκεται πλέον στη θέση της, αφού οι αρχαιοκάπηλοι την αφαίρεσαν. Το κείμενό της έχει ως εξής: "Ποντικέ ήρωε χαίρε". Παρακάτω η δημοσίευση της επιγραφής από τον Otto Kern (INSCRIPTIONES GRAECAE, IX2, 486), ο οποίος το "ΗΡΩΕ" το κατέγραψε ως ΗΡΩC.

  ▼

Μεγέθυνση εικόνας, με κλίκ

3). Μαρμάρινη επιτύμβια στήλη, ρωμαϊκής εποχής (2ος/1ος αι. π.Χ.), στον ναό του Αγίου Νικολάου, το κείμενο της οποίας δημοσιεύθηκε από τον Otto Kern (INSCRIPTIONES GRAECAE, IX2, 485) και έχει ως εξής:

 Μεγέθυνση εικόνας, με κλίκ

Σημείωση: Η τελευταία λέξη της στήλης είναι ΧΑΡΙΝ και όχι ΧΑΙΡΕ όπως αναφέρει ο Otto Kern.

 

 

4) Μαρμάρινη επιτύμβια στήλη, ρωμαϊκής εποχής (2ος/1ος αι. π.Χ.) με την επιγραφή ΑΙΝΕΤΟΣ ΜΕΝΟΥΝΙΟΣ. Αποκαλύφθηκε στη θέση «Μαγούλα» στην πλαγιά  κατά τη διάρκεια του οργώματος.

 

 ▼

5) Μαρμάρινη στήλη του 2ου περίπου αι. π.Χ. (33Χ42Χ10 εκ.) με απελευθερωτική επιγραφή, βρέθηκε το 2008 από τον Σωτήρη Σιούτα και παραδόθηκε στο Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας. Απελευθερωτική ονομάζεται η επιγραφή, η οποία περιέχει μία απελευθερωτική πράξη για έναν δούλο. ...«δηλαδή που αναφέρονται στην απελευθέρωση των δούλων από την ιδιωτική ή την κρατική κυριαρχία. Στους Δελφούς υπάρχουν περισσότερες από 800 επιγραφές χαραγμένες στον μεγάλο πολυγωνικό τοίχο που λειτουργούσε ως ανάλημμα του ανδήρου για το ναό του Απόλλωνος. Στη θέση αυτή διασφαλιζόταν η δημοσιότητα της απελευθέρωσης, ενώ πιστευόταν ότι ο απελεύθερος αφιερωνόταν στον θεό. Το τυπικό ήταν συνήθως αρκετά απλό· ο κύριος απελευθέρωνε τον δούλο, συνήθως θέτοντάς του κάποιους όρους, όπως τον όρο της παραμονής, δηλαδή της υποχρέωσης του απελευθερωμένου προσώπου να παραμείνει κοντά στον πρώην κύριό του για όσο χρόνο ο τελευταίος βρίσκεται στη ζωή μέχρι την οριστική του απελευθέρωση, την απόλυσιν. Συνήθως η πράξη τελούνταν υπό την παρουσία ενός ή περισσότερων προσώπων, των μαρτύρων...»

Πηγή: http://www.archaiologia.gr

 

  ▼

β. Δύο ρωμαϊκά νομίσματα (3ος αι. μ.Χ.)

 

Μεγέθυνση εικόνας, με κλίκ            Μεγέθυνση εικόνας, με κλίκ

1) Χάλκινο ρωμαϊκό νόμισμα, το οποίο βρέθηκε στη θέση Μαλτέζι από τον Στάμο Γραμμένο και παραδόθηκε στην Αρχαιολογία Λάρισας. Στον εμπροσθότυπο εικονίζεται με ευκρίνεια και λεπτομέρεια ο ρωμαίος αυτοκράτορας Πρόβος (276-282 μ.Χ.), με την επιγραφή “VIRTUS  PROBI  AUG” και στον οπισθότυπο γυναίκα με σκήπτρο και ράβδο, με την επιγραφή “PAX  AUGUSTI”.

 

 

 

 

 

2) Χάλκινο νόμισμα ρωμαϊκής εποχής, το οποίο βρέθηκε στην περιοχή Κομμένη Γη από τον Σωτήρη Σιούτα

και παραδόθηκε στην Αρχαιολογία Λάρισας. Στον εμπροσθότυπο εικονίζεται ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Μάρκος Αυρίλιος (121-180 μ.Χ.) και στον οπισθότυπο η θεά Αθηνά Ιτωνία με την επιγραφή ΚΟΙΝΟΝ (ΘΕΤΤΑΛΩΝ).

 

 

 ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ