Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Η Θεσσαλία συνδέεται με τους αρχαιότερους ελληνικούς μύθους. Η Τιτανομαχία και η Γιγαντομαχία, δηλαδή η μάχη για την επικράτηση μεταξύ των θεών: του Κρόνου από το όρος Οίτη και του Δία με τους υπόλοιπους θεούς από τον Όλυμπο, είχε πεδίο την Θεσσαλία. Ο μύθος του Προμηθέα ο οποίος έφερε την φωτιά από τον Όλυμπο κάτω στους ανθρώπους, δείχνει ότι οι άνθρωποι κατάφεραν να κάνουν κτήμα τους την φωτιά, και διαχειρίζονταν πλέον το σπουδαιότερο στοιχείο της ζωής μετά το νερό. Ο Δευκαλίωνας, γιος του Προμηθέα, μετά τον κατακλυσμό γέννησε στη Θεσσαλία τον Έλληνα, γενάρχη των Ελλήνων με απογόνους τον Αίολο, τον Ίωνα, τον Αχαιό και τον Δώρο. Αυτός ο μύθος δείχνει ότι η Θεσσαλία ήταν η κοιτίδα των Αιολέων-Αχαιών-Ιώνων-Δωριέων, οι οποίοι εξαπλώθηκαν στην υπόλοιπη Ελλάδα και κυριάρχησαν για πολλούς αιώνες στα ελληνικά πελάγη, στον Εύξεινο Πόντο και στην Μεσόγειο θάλασσα. Αρχαιότεροι κάτοικοι της Θεσσαλίας θεωρούνται οι Πελασγοί, οι θεϊκοί Πελασγοί, όπως τους ονομάζει ο Όμηρος, οι Μινύες, οι Κάρες οι Λέλεγες. Αυτοί έθεσαν τις βάσεις ενός πολιτισμού, ο οποίος ματαλαμπαδεύτηκε, εξελίχτηκε και έλαμψε σε πολλές ελληνικές πόλεις της Ελλάδας, της Μεσογείου και του Εύξεινου Πόντου και αργότερα κυριάρχησε σε ολόκληρη την Ευρώπη. Με την έννοια αυτή, η Θεσσαλία υπήρξε η γενέτειρα του ευρωπαϊκού πολιτισμού.

ΕΝΑΣ ΥΜΝΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑ
Ο ευρωπαίος περιηγητής David Urquhart (1805-1877) επισκέφθηκε την Ελλάδα και όταν έφθασε στη Θεσσαλία γονάτισε στα ιερά χώματά της, και έπλεξε τον ύμνο της γράφοντας: «Εδώ όπου γεννήθηκαν οι πρώτοι Έλληνες επάνω στη γη και ανατράφηκαν κοντά στους ουρανούς, η ελληνική φυλή έχει αδράξει τη δάδα της φαντασίας. Εδώ συνελήφθη η ιδέα της αιωνιότητας και γεννήθηκε η μεγαλοφυΐα με την σκέψη και την ελπίδα της αθανασίας …στη Θεσσαλία γεννήθηκε η ναυσιπλοΐα και η ιππασία. Εδώ λατρεύτηκε η τέχνη της θεραπείας κι εδώ αναπαύεται η τέφρα του Ιπποκράτη». Την γέννηση της ναυσιπλοΐας μας δείχνει ο μύθος της Αργούς, με τον Ιάσονα και τους πρώτους ναύτες, τους Αργοναύτες, ενώ η πρωτόγνωρη εικόνα των πρώτων ανθρώπων πάνω σε άλογα, ήταν η απαρχή του μύθου των Κενταύρων, δηλαδή, των πρώτων ιππέων. Και όλα αυτά τα ευνόησε το κατάλληλο φυσικό περιβάλλον. Η μεγάλη πυκνοκατοίκηση του θεσσαλικού χώρου, όπως προαναφέρθηκε στους νεολιθικούς οικισμούς, και η εύκολη επικοινωνία και ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των οικισμών, ήταν τα βασικά στοιχεία της γέννησης και της εξέλιξης του πολιτισμού. Πλήθος ανθρώπων και επικοινωνία, όπως το διαπιστώνουμε και σήμερα. Η μεγάλη δε βιοποικιλότητα στη χλωρίδα της θεσσαλικής γης οδήγησε τους κατοίκους της στην τέχνη της θεραπείας. Στη Θεσσαλία έζησαν: Ο θεός της ιατρικής Ασκληπιός, ο πρώτος θεραπευτής ο κένταυρος Χείρων και ο πατέρας της ιατρικής Ιπποκράτης. Χιλιάδες χρόνια πριν φτάσει να χτίσει έναν Παρθενώνα, γεννήθηκε και ζυμώθηκε αυτός ο πολιτισμός. – Δάσκαλε, ποιος έφτιαξε τις λέξεις; απορούν και ρωτάνε οι μαθητές τον Σωκράτη (Πλάτων, Τίμαιος). Αιώνες πριν από τον Σωκράτη και τους άλλους φιλοσόφους, η ελληνική γλώσσα ήταν σε τέτοιο βαθμό αναπτυγμένη ώστε ο Όμηρος να γράψει ένα από τα μεγαλύτερα ποιήματα στην ιστορία της ανθρωπότητας. Όλα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν με τα ευρήματα και τις γνώσεις τους, οι επιστήμες της αρχαιολογίας, γεωλογίας και ιατρικής και ανακαλύπτουμε την σχέση των μύθων με την πραγματικότητα. Τα πλούσια ευρήματα τα οποία συνεχίζει να φέρνει στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη, έχουν καταστήσει το νέο Διαχρονικό Μουσείο της Λάρισας, ένα από τα σημαντικότερα στον κόσμο.